Afazja po udarze. Co powinieneś wiedzieć jako członek rodziny chorego? Część IV. Jak pomagać choremu w warunkach domowych?

– Bądź cierpliwy. Daj choremu czas na wypowiedź – Zadawaj pomocnicze pytania – Miej zawsze pod ręką notatnik i rysuj to, co chcesz przekazać – Mów powoli, wyraźnie, prostymi zdaniami – Zachęcaj do rozmowy – Utrzymuj kontakt wzrokowy – Korzystaj z okazji do wspólnego spędzania czasu – Zachęcaj do ruchu – Postaraj się rozumieć problem. […]

Afazja po udarze. Co powinieneś wiedzieć jako członek rodziny chorego? Część III. Terapia afazji

Terapia pacjenta z afazją musi być odpowiednio zaprogramowana dla konkretnego pacjenta. To bardzo ważne. Logopeda dobiera rodzaj ćwiczeń, stopień trudności oraz kolejność ich wykonywania dla każdego pacjenta indywidualnie w zależności od rodzaju zdiagnozowanych objawów. Lepiej nie zaczynać terapii afazji na własną rękę, ponieważ w ten sposób można zniechęcić pacjenta źle dobranymi ćwiczeniami. Warto najpierw skonsultować

Afazja po udarze. Co powinieneś wiedzieć jako członek rodziny chorego? Część II. Czym dokładnie objawiają się trudności w afazji?

Trudności w nazywaniu Pacjent może mieć problem z nazwaniem przedmiotów codziennego użytku, a także, zwłaszcza w afazji motorycznej, nazw czynności. Często może występować zjawisko zwane potocznie “przejęzyczeniem się”, np. zamiast “ogórek” powie “orógek”, doda głoskę, np. “ogrórek”, pominie głoskę, np. “ogrek” lub nazwie ogórka słowem z tej samej kategorii semantycznej, np. “pomidor”. Trudności w rozumieniu

Afazja po udarze. Co powinieneś wiedzieć jako członek rodziny chorego? Część I. Czym jest afazja?

Liczna grupa pacjentów, która do mnie trafia, to pacjenci z AFAZJĄ spowodowaną udarem niedokrwiennym lewej półkuli mózgu. To właśnie w lewej półkuli mózgu u większości ludzi znajdują się ośrodki odpowiedzialne za planowanie wypowiedzi. Wyróżnia się dwa główne – ośrodek Broki, odpowiadający za generowanie mowy i ośrodek Wernickego – odpowiedzialny za rozumienie mowy. Obie nazwy pochodzą

Q&A – Migdałki okiem logopedy

Czym są migdałki? Są to skupiska tkanki limfatycznej, stanowące część układu odpornościowego. Pełnią funkcję obronną w walce z patogenami i alergenami. Wyróżnia się migdałki podniebienne, gardłowy (tzw. trzeci migdał), trąbkowe i językowy. Jak przerost migdałków wpływa na mowę? Powiększone migdałki mogą wywierać nacisk na trąbki słuchowe, co może powodować niedosłyszenie niektórych częstotliwości, zwłaszcza wysokich, które

Do jakich specjalistów może odesłać Cię logopeda w celu rozszerzenia diagnozy?

W logopedii, jako nauce interdyscyplinarnej ważna jest współpraca między specjalistami różnych dziedzin. Jakie dodatkowe badania może zalecić logopeda, aby znaleźć lub wykluczyć przyczynę problemu z mową, głosem lub komunikacją? Fizjoterapeuta/osteopata – gdy logopeda ma podejrzenie, że problem może wynikać z nieprawidłowej postawy lub nieprawidłowego napięcia mięśni całego ciała Laryngolog – gdy jest podejrzenie, że przyczyną

Q&A KRÓTKIE WĘDZIDEŁKO JĘZYKA

Oto pytania, które najczęściej zadają mi pacjenci dotyczące krótkiego wędzidełka języka Jakie mogą być konsekwencje krótkiego wędzidełka języka? Kto podcina wędzidełko języka? Zajmują się tym lekarze o specjalizacji: chirurg, laryngolog i stomatolog. Jednak nie każdy. Przed zapisaniem się na zabieg frenotomii należy się upewnić czy dany lekarz na pewno się tego podejmie. Czy podcięcie wędzidełka

Słuch fonemowy w codziennym życiu pacjenta: gry i zabawy dla dzieci, ćwiczenia dla dorosłych

W poprzednim artykule wyjaśniłam czym jest słuch fonemowy i jak objawiają się jego zaburzenia w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym oraz osób z afazją. Ćwiczenia słuchu fonemowego dla dzieci Codzienny trening słuchu fonemowego w środowisku domowym można zamienić w doskonałą zabawę poprzez proste, a zarazem zabawne ćwiczenia. Oto kilka propozycji ćwiczeń, które można wykonywać z dziećmi: Ćwiczenie

Odkryj tajemnice mowy: jak trening słuchu fonemowego pomaga dzieciom rozwijać mowę, a dorosłym pokonywać afazję

W niniejszym artykule przybliżę fascynujące zagadnienie słuchu fonemowego w kontekście kształtowania mowy u dzieci w wieku przedszkolnym oraz osób dotkniętych afazją. Słuch fonemowy odgrywa istotną rolę w doskonaleniu sztuki mówienia, a zrozumienie tego procesu może być pomocne dla rodziców i osób wspierających pacjentów z trudnościami w komunikacji. Co to jest słuch fonemowy i dlaczego jest ważny w rozwoju mowy

Słuch a mowa: przewodnik po różnych metodach badań słuchu w kontekście terapii logopedycznej

Niekiedy zalecam rodzicowi udać się z dzieckiem na badanie słuchu. Dzieje się tak np. w przypadku gdy: – mowa dziecka jest niezrozumiała dla otoczenia pomimo prawidłowej budowy, ruchomości i napięcia mięśni  aparatu artykulacyjnego – gdy głoski są zniekształcane w sposób losowy, nieschematyczny, zwłaszcza dotyczy to głosek wysokoczęstotliwościowych, np.: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź, f, w –

Przewijanie do góry