Do jakich specjalistów może odesłać Cię logopeda w celu rozszerzenia diagnozy?

W logopedii, jako nauce interdyscyplinarnej ważna jest współpraca między specjalistami różnych dziedzin. Jakie dodatkowe badania może zalecić logopeda, aby znaleźć lub wykluczyć przyczynę problemu z mową, głosem lub komunikacją? Fizjoterapeuta/osteopata – gdy logopeda ma podejrzenie, że problem może wynikać z nieprawidłowej postawy lub nieprawidłowego napięcia mięśni całego ciała Laryngolog – gdy jest podejrzenie, że przyczyną […]

Q&A KRÓTKIE WĘDZIDEŁKO JĘZYKA

Oto pytania, które najczęściej zadają mi pacjenci dotyczące krótkiego wędzidełka języka Jakie mogą być konsekwencje krótkiego wędzidełka języka? Kto podcina wędzidełko języka? Zajmują się tym lekarze o specjalizacji: chirurg, laryngolog i stomatolog. Jednak nie każdy. Przed zapisaniem się na zabieg frenotomii należy się upewnić czy dany lekarz na pewno się tego podejmie. Czy podcięcie wędzidełka

Słuch fonemowy w codziennym życiu pacjenta: gry i zabawy dla dzieci, ćwiczenia dla dorosłych

W poprzednim artykule wyjaśniłam czym jest słuch fonemowy i jak objawiają się jego zaburzenia w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym oraz osób z afazją. Ćwiczenia słuchu fonemowego dla dzieci Codzienny trening słuchu fonemowego w środowisku domowym można zamienić w doskonałą zabawę poprzez proste, a zarazem zabawne ćwiczenia. Oto kilka propozycji ćwiczeń, które można wykonywać z dziećmi: Ćwiczenie

Odkryj tajemnice mowy: jak trening słuchu fonemowego pomaga dzieciom rozwijać mowę, a dorosłym pokonywać afazję

W niniejszym artykule przybliżę fascynujące zagadnienie słuchu fonemowego w kontekście kształtowania mowy u dzieci w wieku przedszkolnym oraz osób dotkniętych afazją. Słuch fonemowy odgrywa istotną rolę w doskonaleniu sztuki mówienia, a zrozumienie tego procesu może być pomocne dla rodziców i osób wspierających pacjentów z trudnościami w komunikacji. Co to jest słuch fonemowy i dlaczego jest ważny w rozwoju mowy

Słuch a mowa: przewodnik po różnych metodach badań słuchu w kontekście terapii logopedycznej

Niekiedy zalecam rodzicowi udać się z dzieckiem na badanie słuchu. Dzieje się tak np. w przypadku gdy: – mowa dziecka jest niezrozumiała dla otoczenia pomimo prawidłowej budowy, ruchomości i napięcia mięśni  aparatu artykulacyjnego – gdy głoski są zniekształcane w sposób losowy, nieschematyczny, zwłaszcza dotyczy to głosek wysokoczęstotliwościowych, np.: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź, f, w –

Q&A, czyli najczęściej zadawane pytania o głoskę [R]

Głoska [r] – dla jednych oczywistość, dla innych zmora. Czy rzeczywiście jej artykulacja jest tak trudna? Czy faktycznie wiek wyklucza możliwość nauczenia się jej poprawnej artykulacji? Oto najczęściej zadawane pytania, z którymi spotykam się w mojej praktyce logopedycznej. Czy moje dziecko ma jeszcze czas na głoskę [R]? Teoretycznie głoska [R] przy prawidłowym rozwoju mowy powinna pojawić się do ok.

Czy Twój język jest na właściwym miejscu? Sprawdź i przekonaj się jak pozycja spoczynkowa języka wpływa na Twoją mowę!

„Kto potrafi zrobić kobrę?” To pytanie często zadaję dzieciom w przedszkolu, żeby je trochę rozbudzić w poniedziałkowy poranek. W środowisku logopedów przyjęło się, że pozycja wertykalno-horyzontalna, czyli prawidłowa pozycja spoczynkowa języka to tzw. „kobra”. Budzi ona skojarzenie z wężem, który właśnie zamierza upolować swoją ofiarę. Trochę przerażające. Ale to właśnie w ten sposób wasz język pokazuje, że też

Przewijanie do góry